Bedevaart Chartres-Parijs 2025


Hulpformulier klik HIER
Als u vragen heeft, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen:
- Volwassenen, transport en logistiek:
- Aalmoezenier: E.H. Louis Bochkoltz
- Vragen: dhr. Laurent Vanderlinden, hoofd van regio Benelux (+32 475 65 34 56)
- Leider van de Nederlandstalige kapittel: dhr. Björn Waegebaert
- Kinderkapittel:
- Aalmoezenier: E.H. Matthias De Clercq
Contact:
[email protected]
[email protected]
Inschrijvingen FSSPX Benelux
Vul het INSCHRIJVINGSFORMULIER in.
Uw inschrijving zal worden gevalideerd na ontvangst van betaling op de volgende rekening:
BE20 0016 9750 5656 met de vermelding: "Bedevaart Chartres-Parijs".
Zie hier de prijslijst voor inschrijvingen.
De badge (armband), die u zal ontvangen voorafgaand aan de voettocht, is uw bewijs van betaling van de bedevaart. Het dragen van deze badge is verplicht voor alle deelnemers tot het einde van de driedaagse tocht. Om veiligheidsredenen zullen er regelmatig controles uitgevoerd worden.
Data en routes
Data
Zaterdag 7 juni: Ongeveer 40 km volwassenen / 20 km kinderen/tieners/gehandicapten.
Zondag 8 juni: Ongeveer 40 km volwassenen / 20 km Kinderen/tieners/Gehandicapten.
Maandag 9 juni: Ongeveer 28 km volwassenen / 18 km Kinderen/tieners/Gehandicapten.
Parcours
(onder voorbehoud van wijzigingen)
ZATERDAG: van CHARTRES naar RAMBOUILLET (Bivak Les Greffiers)
7.45 uur: Openingsmis voor de kathedraal van Chartres
9.00 uur: Start van de bedevaart na de ceremonie
19.30 - 20.30 uur: Aankomst 's avonds in het bivak van Rambouillet
ZONDAG: van RAMBOUILLET naar VILLEPREUX (Bivak Le Trou Moreau)
6.00 uur : Vertrek
18.00 uur : Pontificale H. Mis op het bivak (ZIE TOEGANGSPLAN EN INSTRUCTIES)
MAANDAG : van VILLEPREUX naar PARIJS
6.00 uur : Vertrek
12.00 : Lunch bij het Hippodrome de Longchamp, route de la Seine à la Butte Mortemart
13.55 uur: Vertrek van de stoet bij de carrefour des Cascades.
16.30 uur: Aankomst in Parijs
Afsluitingsmis voor de kathedraal Notre-Dame van Parijs
18.30 uur : Vertrek
Meer details, klik hier >>> Routebeschrijving
Organisatie FSSPX Benelux
Voor de Benelux zullen vier priesters de pelgrimstocht begeleiden.
E.H. Louis Bochkoltz is de bedevaartscoördinator voor het district en zal met de volwassenen meelopen.
E.H. Matthias De Clercq zal het Nederlandstalig kinderkapittel begeleiden.
E.H. Vianney de Champeaux zal de pelgrimstocht ook vergezellen om de volwassenen een aalmoezeniersdienst te bewijzen.
E.H. Pascal Hennequin zal het Franstalig kinderkapittel begeleiden (St Hubert).
Ons FSSPX-Benelux district biedt u volgende diensten aan:
- een Nederlandstalig volwassenenkapittel (kapittelleider: dhr. Björn Waegebaert)
- een Franstalig volwassenen kapittel (kapittelleider: dhr. Antoine Claisse)
- een Nederlandstalig kinderkapittel
- een Franstalig kinderkapittel (kapittelleider: dhr. Pierre de Bonnafos)
- een logistiekploeg (verantwoordelijk: dhr. Laurent Vanderlinden)
Het Benelux kapitel heeft het geluk een eigen logistiek team te hebben dat zorgt voor
- het opzetten van de tenten
- de warme maaltijden/drankjes op zaterdagavond - en zondagavond (voor de andere maaltijden moet iedereen zijn eigen eten meenemen voor de drie dagen)
- het beheer van de bagage
Wil je graag deelnemen aan deze drie dagen, maar voel je je niet in staat tot zo'n wandeling? Aarzel niet om je bij het logistiekeploeg aan te sluiten! We hebben hulp nodig om de tenten op te zetten, te koken en de busjes te vervoeren.
Vervoer
U mag zeker met eigen vervoer naar de bedevaart gaan.
De organisatie van de Benelux voorziet een bus (vanuit Antwerpen en Brussel) als vervoer naar de bedevaart:
- Vanuit Nederland:
- inschrijving t.e.m. 25/05 (€ 100)
- De bedevaarders worden uitgenodigd om de bus bij de Priorij van Antwerpen te nemen. Mogelijkheid om in de Priorij te overnachten (€10 per nacht)
- Vanuit Antwerpen:
- inschrijving t.e.m. 25/05 (€100)
- vertrek op zaterdag 7/06 om 1.00 u.
- mogelijkheid om te overnachten in de priorij van Antwerpen (€ 10/nacht)
- voldoende vrijwilligers nodig om te chaufferen (meld u aan bij E.H. Louis Bochkoltz)
- boetes bij snelheidsovertredingen worden over alle inzittenden verdeeld
- alcohol gebruik tijdens de rit niet wordt getolereerd
- Vanuit Brussel: (€100):
- inschrijving t.e.m. 25/05
- vertrek op zaterdag 7/06 om 2.00 u.
Terugkeer: dinsdag 10 juni rond middernacht
Degenen die zich na 25 mei inschrijven, zullen waarschijnlijk voor hun eigen vervoer moeten zorgen.
Wat neem ik mee?
□ ‘Bedevaartboekje voor de Nederlandstalige Pelgrim’ (ook verkrijgbaar bij het opstappen in het busje)
□ Rozenkrans
□ Ontbijt zaterdagochtend en broodbeleg voor drie dagen (u heeft de mogelijkheid om een warme maaltijd te reserveren op zaterdag- en zondagavond op het inschrijvingsformulier), denk ook aan krachtgevende tussendoortjes voor onderweg.
□ Ingelopen wandelschoenen, sokken (wol of katoen), (eventueel talkpoeder of blarenpleisters…)
□ (Zedige) wandelkleding, schoon goed en wasgerief.
□ Regenkleding.
□ Hoofdbedekking tegen zon of regen (eventueel zonnebrandcrème).
□ Bestek en drinkbeker (eventueel ook bord of eetketel).
□ Rugzak (om regenkleding, hoofddeksel, waterfles, tussendoortjes en broodbeleg in mee te nemen onderweg voor die dag)
□ Reiszak (om andere zaken in te doen die u enkel voor de overnachtingen en de dagen nadien nodig hebt)
□ Tent, slaapzak, luchtbed of matje.
□ Identiteitskaart + Europese ziekteverzekeringskaart (aanvragen bij ziekteverzekering, Nationale ziekteverzekeringskaarten worden namelijk niet erkend in het buitenland).
De reiszak en de tent worden ’s morgens telkens bij het bagageverzamelpunt gelegd om mee te nemen naar de volgende overnachtingsplaats (bivak). Ze moeten een kaartje met uw naam, adres en land zichtbaar dragen. Het is ook aan te raden de slaapzak en reservekleding in een plastic zak of vuilniszak in de reiszak te doen, zodat deze zaken droog blijven mocht het gaan regenen terwijl de reiszak buiten staat.
Verzekering
De organisatie in Frankrijk sluit een verzekering af voor burgerlijke aansprakelijkheid. Daarom is registratie voor de pelgrimstocht noodzakelijk.
Wij raden u aan bij uw ziektekostenverzekeraar de Europese ziekteverzekeringskaart aan te vragen, die in heel Europa geldig is.
Controleer ook de geldigheid van uw identiteitskaart.
Minderjarigen tot 18 jaar
Minderjarigen tot 18 jaar hebben de ouderlijke toestemming nodig (zie inschrijfformulier) met vermelding van de naam van een volwassene, die zelf deelneemt en dus AANWEZIG is tijdens de bedevaart. Zo niet, dan moeten de organisatoren de inschrijvingsaanvraag van de minderjarige weigeren. De organisatie zal elke verantwoordelijkheid afwijzen voor het niet naleven van de voorgeschreven procedures. Deze jongeren moeten dan, hetzij deel uit maken van het jongerenkapittel of van een dienst binnen het jongerenkapittel, hetzij verblijven onder de rechtstreekse en effectieve verantwoordelijkheid van een kapittelhoofd.