Eerste academische dag van het JKI-Vlaanderen op zaterdag 14 september

Bron: District België - Nederland

Op de eerste academische dag van het Jong Katholiek Initiatief (JKI) in Vlaanderen, kwam een enthousiaste groep jongeren samen om een dag door te brengen in gebed, vorming, vriendschap en apostolaat in lijn met de kernwaarden van onze organisatie. Het JKI is een dynamische katholieke jongerenbeweging die deze vier pijlers als fundament neemt. Deze waarden zijn nauw verweven in alles wat we doen, waarbij we streven naar een diepere groei in het katholieke geloof, terwijl we tegelijkertijd een sterke gemeenschap opbouwen.

De academische dagen van het JKI richten zich vooral op de tweede pijler, namelijk vorming. Het doel van deze bijeenkomsten is om de intellectuele kennis van onze leden te verrijken, hun geloof te verdiepen en hen te voorzien van de nodige inzichten om hun geloof op een stevige basis te verdedigen en uit te dragen. JKI Vlaanderen heeft besloten om, afhankelijk van de beschikbaarheid en interesse, een keer per maand of om de twee maanden een academische dag te organiseren. Elke dag zal rond een specifiek thema draaien, en wordt doorgaans door JKI-leden zelf voorbereid en geleid. Daarnaast zal er af en toe een externe spreker worden uitgenodigd om ons verder te inspireren en ons te begeleiden in de verdieping van ons geloof.

De academische dag

De dag begon met de Heilige Mis om 10 uur in onze kapel, een mooi en inspirerend moment van gebed en toewijding. De aanwezigheid van de Eucharistie zette de toon voor de rest van de dag en herinnerde ons aan het centrale doel van ons initiatief: Christus in ons midden plaatsen, in alles wat we doen.

Na de Mis volgde een inleiding door Eerwaarde De Bruyn, waarin hij het concept van de academische dagen nader toelichtte. Hij sprak over het belang van vorming binnen onze gemeenschap en benadrukte het toekomstperspectief van de academische dagen. Hij nodigde ons uit om in de komende maanden actief deel te nemen aan deze momenten van studie en verdieping, en wees op een aantal belangrijke werken die als leidraad kunnen dienen voor onze volgende voordrachten. Zijn enthousiasme en visie inspireerden velen van ons om niet alleen te luisteren, maar ook zelf bij te dragen aan de opbouw van deze vormingsmomenten.

Voordrachten

Tijdens deze eerste academische dag werden er drie voordrachten gegeven door een JKI-lid, met als overkoepelend thema: “De grootste misvattingen over de Katholieke Kerk.” De voordrachten boden ons waardevolle inzichten in veelvoorkomende misverstanden over de Kerk, die vaak voorkomen in de hedendaagse samenleving.

  1. De Kerk en wetenschap
    De eerste voordracht ging in op het idee dat de Katholieke Kerk antiwetenschappelijk zou zijn, een veelgehoorde beschuldiging, vaak geïllustreerd door het geval van Galileo Galilei. Het werd echter duidelijk dat dit beeld een grote vertekening is van de werkelijkheid. De spreker legde uit dat veel van de grote wetenschappelijke vooruitgangen juist uit de Kerk zelf voortkwamen, en dat katholieke instellingen een cruciale rol speelden in de ontwikkeling van universiteiten en de wetenschappelijke methode. De zaak Galileo was complexer dan vaak wordt voorgesteld en kan niet simpelweg als een veroordeling van de wetenschap door de Kerk worden gezien.
  2. De Inquisitie
    De tweede voordracht behandelde de mythe dat de Inquisitie verantwoordelijk was voor honderdduizenden doden en een periode van groot onrecht. De spreker maakte duidelijk dat dit beeld niet strookt met historische feiten. De Inquisitie heeft in werkelijkheid een belangrijke rol gespeeld in het waarborgen van een eerlijk juridisch proces in een tijd waarin willekeur en onrechtvaardige beschuldigingen veelvuldig voorkwamen. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, heeft de Inquisitie bijgedragen aan een vooruitgang op het gebied van strafrecht en gerechtigheid.
  3. De Kruistochten
    De derde en laatste voordracht ging over de Kruistochten, die vaak worden afgeschilderd als agressieve oorlogen van de Christenen tegen de moslims. De spreker benadrukte dat de Kruistochten in werkelijkheid verdedigingsoorlogen waren, bedoeld om Europa te beschermen tegen aanvallen en invasies van buitenaf. Deze oorlogen speelden een belangrijke rol in het veiligstellen van het voortbestaan van het christendom en hebben een wezenlijk verschil gemaakt in de geschiedenis.

Vriendschap en Gebed

Tussen de voordrachten door was er voldoende ruimte voor fijne gesprekken. De uitwisseling van gedachten over de voordrachten en persoonlijke ervaringen verrijkte de dag en versterkte de onderlinge band tussen de deelnemers. Rond het einde van de voordrachten baden we samen het rozenhoedje, een mooi moment van gezamenlijk gebed en contemplatie.

De dag werd afgesloten met een gezellig avondmaal, waarbij de sfeer ontspannen en hartelijk was. Het was een perfecte afsluiting van een dag vol intellectuele verrijking, geestelijke verdieping en gemeenschapszin.

Conclusie

De eerste academische dag van het JKI was een groot succes. De combinatie van gebed, verdieping en vriendschap zorgde voor een dag die niet alleen ons intellect, maar ook ons hart en onze ziel verrijkte. We kijken al uit naar de volgende bijeenkomsten, waarbij we verder kunnen bouwen aan onze kennis en ons geloof.

Contact