Oktober - dag 30: De vijf droevige geheimen
De kroning van Maria in de hemel
Een van de grootste voordelen van de godvruchtige oefening van de rozenkrans is nog, van aan de gelovigen gelegenheid te geven, dikwijls het lijden van onze goddelijke Verlosser te overdenken. Dit is een krachtdadig middel, om ons van de zonde af te houden, ons te verhinderen er in te hervallen en ons grote vorderingen in de deugd te doen maken; het is daarenboven een oefening, welke buitengewoon aangenaam aan Jezus Christus is, en voor onszelf een zeer troostelijke betrachting.
Wanneer men de droevige geheimen wil overwegen, is het goed, zich de volgende waarheden voor de geest te brengen:
- Wie is degene, die deze pijnen verduurt? Hij is de Zoon Gods; de onschuld zelf.
- Zijn de pijnen die Hij te verduren heeft groot? Zij zijn onbegrijpelijk.
- Wie heeft Hem doen lijden? Zij, voor wie Hij mens geworden is, zijn eigen volk, dat Hij met weldaden overladen heeft.
- Voor wie en uit welke oorzaak lijdt Hij? Voor alle mensen in het algemeen en voor ieder in het bijzonder, en uit een enkele oorzaak: te weten de zonde.
- Hoe is de liefde van Hem, die lijdt? Zij is eindeloos.
- Welke zijn de voornaamste deugden, die Hij, al lijdende, beoefent? De zachtmoedigheid, de nederigheid, het geduld, de kracht en de ijver.
Men moet zich aan de heilige aandoeningen, waarmee het God zal behagen ons hart te treffen overgeven, en getrouw de goede voornemens, die Hij ons door zijn genade zal ingeven, volbrengen.
Het eerste droevige geheim
De doodstrijd van Jezus in de hof van Olijven
(Na het woord Jezus: Die voor ons bloed gezweet heeft).
Stel u voor ogen Jezus, in de hof van Olijven, bleek, misvormd, onkenbaar, ter aarde neergebogen, het hart in het gebed verzonken en het lichaam met een bloedig zweet bedekt.
Vrucht: de godsvrucht en het berouw.
Verheffing tot Jezus
O Jezus, door welk wonder, dat de gehele menselijke natuur verbaast, heeft uw oneindige liefde, door de onmetelijke ijver om mijn ziel zalig te maken gedrongen, dit bloedig zweet, dat uw klederen doordringt, van uw lichaam afdruipt en de aarde bevochtigt, uit uw lichaam geperst. Ach! Het zijn geen kastijdingen, die U in de hof van Olijven doen bezwijken! Het is uw liefde; het zijn mijn zonden, die U doden. Ik beschouw mij van deze Godsmoord, ik ween, ik zucht, ik klop op mijn borst, ik sidder tot in het binnenste van mijn geweten, waarin ik de oorzaak van uw dood vind. O goede God! Kom mij te hulp; vernietig in mij de zonde en roei haar geheel uit.
Verheffing tot Maria
O Moeder Gods! Wiens verheven geloof zo levendig de wrede doodsangst van uw Zoon gevoeld hebt, vraag Hem voor mij een buitengemene droefheid, een volmaakt berouw van door mijn zonden een te wezenlijke oorzaak van zijn dodelijke droefheid geweest te zijn, en verkrijg mij van zijn oneindige liefde, dat dit bloedig zweet diep in mijn hart dringt, om het te bewaren en te heiligen. Het tientje wordt besloten met het Eer aan de Vader enz.
Het tweede droevige geheim
De geseling van Jezus Christus
(Voeg na Jezus: Die voor ons gegeseld is geworden).
Stel u voor ogen de Zoon Gods, van gerechtshof naar gerechtshof gesleept, veroordeeld tot de schandelijke straf van de slaven, onwaardig van zijn klederen beroofd, en door meedogenloze handen met zweepslagen verscheurd, die van zijn hele lichaam een vinnige en bebloede wonde maken.
Vrucht: het geduld en de moed.
Verheffing tot Jezus
O goddelijke Jezus! Gij hebt U vrijwillig en zonder voorbehoud overgeleverd aan koning Herodes, die U als een zinneloze behandelt; aan de onrechtvaardige rechter, die uw onschuld erkent en U niettemin veroordeelt; aan de beulen, die U met slagen overladen. Ik volg U bevend, te midden van zoveel smarten en vernederingen, die Gij voor de zaligheid van mijn ziel geleden hebt. O goddelijke gevangene, aan een schandelijke paal gebonden, door slagen verscheurd, met smaad overdekt, welke smart is levendig genoeg, om zoveel verguizingen te herstellen? Bedek mij met uw bloed, verberg mij in uw wonden, om mij aldus aan de goddelijke wraak te onttrekken.
Verheffing tot Maria
O Maria! Wiens hart zo levendig de slagen gevoeld heeft, welke het onschuldig vlees van uw goddelijke Zoon verscheurden, verkrijg mij, bid ik u, dat dit bloed, voor mijn zaligheid vergoten, mijn veroordeling niet wordt, en maak dat ik, ver van de valse en laffe list van Pilatus na te volgen, mijn geweten nooit opoffer aan welvoeglijkheden of aanzoeken, strijdig met mijn plichten. Het tientje wordt besloten met het Eer aan de Vader enz.
Het derde droevige geheim
De doornenkroning
(Voeg na Jezus: Die voor ons met doornen gekroond is).
Stel u voor ogen de man van smarten, een verachtelijke purperen mantel op de schouders, een zwak riet in de hand en een doornenkroon op het hoofd hebbende; in die deerniswaardige toestand tot speelbal dienende van een woeste en goddeloze soldatenbende, en overgegeven aan alle soorten van bespottingen, godslasteringen, beledigingen, beschimpingen en geveinsde en heiligschendige hulde.
Vrucht: de versterving en het vluchten van de vermaken.
Verheffing tot Jezus
O Jezus! Slachtoffer, zich ootmoedig prijs gevende aan alle buitensporigheden, voorwerp van de verregaandste beledigingen, van de onbeschaamdste bespotting en ven e schandelijkste behandelingen, uw gewaad is dan een verachtelijke purperen mantel, uw scepter een broos riet, uw kroon een gevlochten doornenkroon, welke scherpe punten een heiligschennende soldaten bende, met een ongehoorde verfijnde wreedheid, in uw geheiligd hoofd drukt. O koning van heerlijkheid, in welke staat zie ik dat eertijds zo schoon gelaat, hetwelk de hemel en de aarde in verrukking bracht! Hoe zou ik het durven aanschouwen zonder in al mijn leden te sidderen? Ach! Doordring mijn vlees met een zo levendige droefheid en mijn hart met zo een bitter berouw, dat ik niet ophoud stromen van tranen te storten bij het verhaal van uw lijden, om er deel in te nemen en het aandeel hetwelk ik er in genomen heb, uit te wissen.
Verheffing tot Maria
O Moeder van Smarten! In welke droefheid en ontsteltenis heeft u het verscheurend schouwspel van uw Zoon, met doornen gekroond moeten dompelen! Welke dodelijke foltering hebt gij bij zijn onbegrijpelijke smarten moeten voelen. O afgrond van een onmetelijke liefde. Geef mij dat ik levendig de bitterheid van uw smart voel, opdat ik mijn tranen bij de uwe voeg en mijn liefde tot uw Zoon de afschrik voor mijn zonden evenaar. Het tientje wordt besloten met het Eer aan de Vader enz.
Het vierde droevige geheim
De kruisdraging
(Voeg na Jezus: Die zijn kruis voor ons gedragen heeft).
Stel u voor ogen de Zaligmaker, die op zijn schouders het schandelijk werktuig van zijn straf draagt; al zijn krachten verzamelend, om het kruis tot aan de Calvarieberg te slepen, en overal sporen van zijn overtocht nalatend, door het bloed, dat langs de straten van Jeruzalem en over al de wegen, die Hij betreedt, uit zijn wonden gutst.
Vrucht: het medelijden.
Verheffing tot Jezus
O goddelijke Zaligmaker! Het was dan nog niet genoeg voor U, genoodzaakt te zijn, als een verachtelijke misdadiger, tussen twee boosdoeners te gaan: Gij moet zelf het schandelijk werktuig van uw lijden dragen, te midden van de beledigingen en verwensingen van de menigte, als een openbare boete doende voor de misdaden, waarmee Gij U beladen hebt. Verleen mij de genade, van zoals de Cyrener het kruis met U te dragen, o Jezus! Ik zal voortaan, met vreugde uit de hand Gods de kruisen aannemen, welke het van zijn Voorzienigheid zal behagen, mij toe te zenden. Hoe licht en zacht zullen zij zijn, indien ik ze met de zwaarte van het uwe vergelijk, o goddelijke Jezus!
Verheffing tot Maria
O edele moeder! Die met de heilige vrouwen uw Zoon op het spoor van zijn bloed volgde, ik moet, volgens zijn raad, over mijzelf, over mijn afwijkingen, en over de rampen, die de straf van mijn zonden zijn, wenen. Maar, om mij voor de straffen van de goddelijke rechtvaardigheid te behoeden, geef mij voor God doordrongen te zijn met de levendigste en oprechtste gevoelens van medelijden, berouw, droefheid, dankbaarheid en liefde. Het tientje wordt besloten met het Eer aan de Vader enz.
Het vijfde droevige geheim
De kruisiging van Jezus Christus
(Voeg na Jezus: Die voor ons aan het kruis gestorven is).
Stel u het grote schouwspel van het kruis voor ogen: Jezus gekruisigd, zijn handen en voeten met grote nagels doorboord, gehoond door de beulen, die bij de wreedste pijnen de onmenselijkste spotternijen voegen. Hoort de laatste kruiswoorden van Jezus en ziet Hem de geest geven.
Vrucht: de volharding.
Verheffing tot Jezus
O goddelijke, gekruiste Zaligmaker! Op het gezicht van uw wonden en van uw ongehoorde pijnen ben ik door schrik bevangen en kan slecht uw onuitsprekelijke liefde bewonderen. Zoet en beminnelijke Jezus! Maak dat de nagelen die U aan het kruis hechten, mij onafscheidbaar met U verenigen; dat de edik, die men u aangeboden heeft, mij een walg voor de wereld geeft; dat de lans, die uw hart geopend heeft, ook mij er een plaats in bereide. Heilig kruis, ik werp mij voor u neer; laat een druppel van het aanbiddelijk bloed van mijn Zaligmaker op mijn hart neervallen, om het te zuiveren en geheel te veranderen.
Verheffing tot Maria
O verheven Maria, de bedroefdste van alle vrouwen! Wie zou uw diepe smart kunnen uitdrukken? En welk hart zou versteend en ongevoelig genoeg zijn, om met uw droefheid geen medelijden te hebben? Ach! Vergeet niet, dat uw goddelijke Zoon, in zijn laatste vaarwel, ons allen aan u, in de persoon van de H. Joannes, gegeven heeft om uw aangenomen kinderen te zijn. O Maria, mijn moeder! Sta niet toe dat ik ooit vergeet wat ik aan Jezus, mijn beminnenswaardige Zaligmaker verschuldigd ben. Het tientje wordt besloten met het Eer aan de Vader enz.