De onderwijzende Dominicanessen van Fanjeaux

De onderwijzende Dominicanessen van Fanjeaux

Voor de zielen die dorsten naar de Waarheid, biedt God als gids de heilige Dominicus en de grote lichten van zijn orde.

De Waarheid, geliefd en onderwezen, heeft haar rechtvaardiging in en haalt haar kracht uit het Geloof en uit het Heilig Misoffer en de Katholieke Traditie; hierin ligt al ons werk: in dienst van de Kerk tot eer van God en heil van de zielen.

Niet wij heiligen de zielen, maar Jezus, aanwezig in de Heilige Eucharistie. Hij is het die zielen naar God leidt en hen naar de Waarheid trekt. De ijverige dienst van de goddelijke Waarheid leidt de zusters Dominicanessen naar het altaar. Het Heilig Avondmaal is haar grote kracht: het geeft God zelf.

De zusters zullen in de contemplatie en in hun relatie met God het licht, de wijsheid en de inspiratie vinden die ze nodig hebben om de geesten, de harten en de wil te bereiken van de kinderen die hen zullen vertrouwen.

De eerste jaren van de vorming

Bij haar intrede geeft de postulante les in een klas die zorgt dat zij dicht bij de kinderen staat, zodat men haar aanleg voor onderwijs en opvoeding kan beoordelen.  Deze proefperiode eindigt met het aannemen van het habijt en de toegang tot het noviciaat.  Zoals voorgeschreven door het Canonieke Recht, ontvangt de novice gedurende het eerste jaar een religieuze vorming onder leiding van de novicenmeesteres die deze begint in het licht van de Constituties van haar toekomstige missie.  Door het lezen van de Heilige Schrift, leerstellige studie en contact met de beste auteurs, verdiept haar spiritualiteit zich op een manier die zeer Dominicaans is.  Een initiatie in de liturgie en het gregoriaans stelt haar in staat om zich meer vitaal te verenigen met de mysteries die elke dag worden gevierd.  De huishoudelijke diensten waar ze uitsluitend voor wordt ingezet, bereiden haar voor op de diensten die ze als opvoeder van kinderen op zich zal blijven nemen.

In de loop van het tweede jaar van het noviciaat hervat de zuster het lesgeven terwijl ze haar vorming voortzet.  Ze kan dan toestemming krijgen om haar tijdelijke professie af te leggen, jaarlijks hernieuwbaar, tot haar definitieve geloften na vijf jaar.

Gedurende de eerste twee jaar, geholpen en begeleid in haar werk door de Moeder Overste van de studerende Zusters, geniet ze van een religieuze vorming en een seculiere vorming in het licht van de grote principes van Sint Thomas.  Thomas. Als ze het belang van deze bekende en geliefde waarheid voor zichzelf en haar zending heeft geproefd en begrepen, zal ze het verlangen hebben om deze gedurende haar hele leven te verdiepen.

            “Laat de kinderen tot Mij komen, want dat is het Koninkrijk van God.”

In een tijd van duidelijke geestelijke ellende en intellectuele armoede, die misschien nog erger is omdat ze niet wordt erkend, zijn de zusters toegewijd om de nood van de eeuw te verhelpen door de christelijke school, door aan de zielen van kinderen “de barmhartigheid van de Waarheid” te brengen.

Dat is onze trots en christelijke eer: “Voor alles verlangen naar de plaats van de Liefde, de Waarheid en de Sacramenten in het leven van onze kinderen” (R.P. de Chivre O.P.).  Elke dag assisteren de kinderen, als ze dat willen, bij de mis en bij de rozenkrans.  In elke klas, van de eerste tot de laatste, wordt wekelijks drie uur besteed aan de studie van de leer.  In deze tijd leren de kinderen catechismus, worden ze ingewijd in het lezen van de Heilige Schrift, in het onderzoeken van de mysteries van ons geloof en in de praktijk van de sacramenten.  De grote feesten worden ook samen voorbereid voordat ze in de kapel worden gevierd wanneer de liturgische kalender samenvalt met de loop van het schooljaar.  Welke betekenis heeft een theoretische leer in feite, die geen toepassing heeft in het dagelijks leven?

Cultuur beschouwen in het licht van Christus

Kennis overdragen is niet alles, het is ook nodig om te onderwijzen en solide criteria voor onderscheid aan te reiken.  Daarom hebben we gekozen voor een uitgesproken literaire vorming.  De klassieke secties bieden de jonge meisjes in onze scholen inderdaad een veel sterkere vorming en bereiden hen voor op hun toekomstige missies als christelijke vrouwen en moeders.

Vrijheden trainen

Zodat de vrijheden niet leiden tot miserabele paden die naar het kwaad leiden, waar we maar al te vaak getuige van zijn, geven we er de voorkeur aan een levensdiscipline aan te passen die rekening houdt met omstandigheden en zielen.  Bovenal houden wij rekening met de persoonlijke relatie van een ieder met Onze Lieve Heer.

‘Wie zal een dappere vrouw vinden?  Ver en van de uiterste kust ligt de prijs van haar.’ (Spr. 31, 10)

Het werk van het onderwijs eindigt niet bij de deur van het klaslokaal.  In een familiale sfeer vragen we hen om met ons deel te nemen aan de dagelijkse taken en zo traditionele vrouwelijke vaardigheden te verwerven.  Het beheer van een slaapzaal, de inrichting van het klaslokaal, biedt ook de mogelijkheid om de smaak van onze studenten te vormen tot een gevoel van eenvoudige en onopgesmukte schoonheid. 

Morele perversiteit die door de perversie van vrouwen heen gaat
Zij willen de permanente vrouwelijke waarden behouden en trouw eisen aan de natuur, uitgedrukt door:

-een bescheiden en gereserveerde houding

- een goed geleid kind

-samen met de ontwikkeling van gezond verstand

En bovenal proberen we onze meisjes te vormen naar het model van Haar in wie de eeuwige grootsheid van een vrouw berust: de Maagd Maria.

Momenteel (december 2024) bestaat de gemeenschap uit 263 zusters, verspreid over 22 scholen in Frankrijk, Duitsland, Verenigde Staten en Zwitserland. In onze instellingen krijgen in totaal 2715 leerlingen onderwijs.  Ondertussen blijft het Moederhuis van Fanjeaux onderdak bieden aan de Generaal Moeder en het Noviciaat, dat nu 20 novicen en 9 postulanten bevat.